Prowadząca Elżbieta Trzuszcz                        Szkoła Podstawowa w Zaleszanach

                        Zajęcia w kl. III

 

TEMAT ZAJĘĆ INTEGRACYJNYCH:

                   WODA W PRZYRODZIE

CELE OPERACYJNE:

Uczeń zapamięta:

Ø      Nazwy opadów atmosferycznych: deszcz, grad, śnieg

Ø      Terminy: odpływ podziemny i powierzchniowy wody

Ø      Nazwy rzek Polski

Ø      Podstawowe wiadomości o życiu i twórczości J. Brzechwy

Uczeń zrozumie:

Ø      Zjawiska: woda skrapla się paruje, wsiąka, spływa

Ø      Zjawisko krążenia wody w przyrodzie

Ø      Znaczenie opadów atmosferycznych dla przyrody

Ø      Intencje poety zawarte w wierszu „Kłótnie rzek”

Uczeń potrafi:

Ø     Wykryć związki przyczynowo – skutkowe na podstawie doświadczeń i obserwacji

Ø     Formułować wnioski wynikające z obserwacji zmian w przyrodzie

Ø     Zachować się w czasie mgły i deszczu

Ø     Zgodnie i kulturalnie współżyć w grupie (krytycznie odnieść się do kłótni)

Ø     Pisać wyrazy z „rz” zgodnie z zasadami pisowni

Ø     Pisać nazwy rzek

Ø     Wskazać w tekście szukane wyrazy

Ø     Wykonać cztery podstawowe działania matematyczne na liczbach w zakresie 100

Ø     Dokonać samooceny

Ø     Interpretować ruchem treść piosenek

 

            METODY

Ø      słowno – oglądowa (pogadanka, praca z tekstem, ilustracjami)

Ø      czynnościowa (doświadczenie i zadania do wykonania)

Ø      inscenizacja

Ø      ruchowa

Ø      aktywizująca „burza mózgów”

            FORMY PRACY

      Praca zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana

            ŚRODKI DYDAKTYCZNE

      Karty pracy, karty oceny indywidualnej, karty z zadaniami dla poszczególnych grup – opis doświadczeń, plakat przedstawiający schemat krążenia wody w przyrodzie, mapa Polski, atlasy geograficzne, wystawka o twórczości J. Brzechwy, podręcznik do j. polskiego „Całoroczna podróż” cz. II i do środowiska społeczno – przyrodniczego „Z Ekoludkiem poznaję przyrodę ojczystą”, napisy do powieszenia na tablicy.

            PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.      Czynności porządkowo – organizacyjne.

Omówienie sposobu oceniania ucznia – rozdanie kart samooceny i kart pracy(zał.1 i kolorowe kropelki)

2.      Wprowadzeniem do zajęć jest wykonanie pracy indywidualnej (zał. 2a, 2b)

Uczniowie odgadują hasło „Krążenie wody w przyrodzie”

3.      Umieszczenie treści hasła „Krążenie wody w przyrodzie” na tablicy.

4.      Pogadanka na temat zagadnień

-         Co to znaczy krąży?

-         Jakie własności wody pozwalają jej krążyć w przyrodzie?

5.      Stworzenie sytuacji problemowej. Podział klasy na 3 grupy. Grupy otrzymują na kartkach opis doświadczeń do wykonania.
Gr .I – uczniowie mają przygotowany czajnik z wodą i lusterka
Zad. Do otworu czajnika, w którym się gotuje woda przyłóżcie na chwilę lusterko. Co zauważyliście?
Gr. II – szklanka z wodą, dwa talerzyki, łyżka stołowa
Zad. Na jednym z talerzyków połóżcie kawałek ligniny. Do każdego z naczyń wlejcie po 2 łyżki wody.
Co zauważyliście?
Gr. III – Przestrzenny model plastykowy przedstawiający różnicę poziomów, mała koneweczka do podlewania kwiatów, mała gąbka.
Zad. Wylejcie wodę z konewki na powierzchnię, na której jest gąbka
Co zauważyliście?

6.      Prezentacja i formułowanie wniosków przez poszczególne grupy uczniów.
Zawieszenie na tablicy wyrazów:

          paruje
    skrapla się
    wsiąka
    spływa

7.      Zastosowanie zdobytej wiedzy o wodzie przy omawianiu schematu zawieszonego na tablicy, przedstawiającego krążenie wody w przyrodzie.

§         Skąd się biorą chmury?

§         Jak powstaje mgła?

§         Jak powstają opady atmosferyczne: deszcz, śnieg, grad?

§         Jak należy zachowywać się w czasie deszczu, mgły?

§         Co się dzieje z wodą, która spada z chmur? (ekspozycja na tablicy napisów: jezioro, morze, ocean, rzeka, potok, strumyk, staw, zalew)

§         Jakie jest znaczenie opadów atmosferycznych dla przyrody?

8.      Zabawa ruchowa. Śpiewanie piosenki: „Deszcz po szybce ścieka”

9.                                                                              Praca indywidualna jednolita. Uzupełnianie uproszczonego schematu krążenia wody w przyrodzie. Podręcznik „Środowisko społ. - przyr. z Ekoludkiem” s.34 ćw.2, s.35 ćw.6 (zał.3)

10.  Inspirowanie rozmowy na temat znajdujących się w naszej okolicy rodzajów wód powierzchniowych (rzeka San, Łęg, strumyk Osa)

11.  Wprowadzenie do inscenizacji wiersza „Kłótnia rzek” J. Brzechwy. Podanie informacji o życiu i twórczości poety. (wystawka klasowa)

12.  Inscenizacja wiersza J. Brzechwy „Kłótnia rzek”. Wybrani uczniowie biorą udział w inscenizacji, a reszta klasy stanowi publiczność.

13.   Analiza treści wiersza

§         Jak zachowywały się rzeki? (wyszukiwanie w tekście personifikacji np. rzeka mówi, skacze, skarciła..)

§         Czy wy lubicie się kłócić?

§         Czym kłótnia powinna się skończyć?

§         Wyszukanie w wierszu nazw rzek i odszukanie ich na uproszczonej mapie Polski (zał.4) ( umieszczenie nazw rzek na tablicy, uczniowie indywidualnie odszukują rzeki w atlasach geograficznych

§         Przypomnienie zasady pisowni nazw rzek.

14.  Ustalenie biegu Wisły, najważniejszej rzeki Polski – źródło, ujście, odnogi, wypływa, dopływa, dopływy prawobrzeżne i lewobrzeżne

15.  Zabawa ruchowa Śpiewanie piosenki „Płynie Wisła, płynie”

16.  Zredagowanie i zapisanie tematu lekcji.

17.  Praca zróżnicowana indywidualna.
Na wstępie przypomnienie zasad pisowni wyrazów z „rz”
Poziom I  Uczniowie mają wypisać z wiersza wyrazy z „rz" (zał.5a)
Poziom II  Wymienione wyrazy mają pogrupować podobnie jak poziom I (zał.5b)

18.  Omówienie pracy indywidualnej. Korekta błędów.

19.  Zadanie pracy domowej.

20.  Podsumowanie zajęć.

21.  Ocena aktywności uczniów. Uczniowie sami oceniali się zgodnie z przyjętą regułą. Podanie rezultatów.