KONSPEKT  LEKCJUI

    Nauczyciel: Danuta Grzywacz    
    Przedmiot: Matematyka   
    Klasa: IV

    Temat: Porównywanie ułamków  zwykłych.

Cel główny:

Uczeń umie porównać ułamki o tych samych mianownikach lub o tych samych licznikach

Cele operacyjne:

Uczeń zna:

Uczeń umie:

Metody: Aktywizująca, uczenie się przez odkrywanie i działanie, ćwiczenia

Formy: Praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w parach

Zasady: Świadomego, aktywnego udziału uczniów, przystępności, logicznej kolejności

 Środki dydaktyczne: Karta pracy do uzupełniania, podręcznik Matematyka z plusem, zeszyt ćwiczeń, kolorowe kredki

Przebieg lekcji:

1.   Czynności organizacyjno-porządkowe.

2.   Sprawdzenie pracy domowej.

3.     Powtórzenie wiadomości które będą wykorzystane na lekcji           
- Co to jest ułamek?                     
- Do czego służą ułamki?
- Co oznacza liczba zapisana w liczniku ułamka, a co w mianowniku? 

4.   Przedstawienie przebiegu lekcji.

Umiemy już porównywać liczby naturalne , ułamki też są liczbami więc możemy je także porównywać. Dziś odkryjemy zasady porównywania ułamków.

·        Zasada porównywania ułamków o jednakowych mianownikach

Karta ćwiczeń 1

Uczniowie zaznaczają kolorem ułamek zapisany pod rysunkiem, następnie mają wskazać która z zamalowanych części jest większa.

Po wykonaniu czterech przykładów nauczyciel prosi o przyjrzenie się tym ułamkom i znalezieniu cechy wspólnej ułamków ( jednakowe mianowniki). Następnie następują próby wymyślenia zasady porównywania ułamków o jednakowych mianownikach. Po wymyśleniu regułki nauczyciel zapisuje regułkę na tablicy:

Jeżeli ułamki maja jednakowe mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik.

Karta ćwiczeń2: uczniowie samodzielnie porównują ułamki

Ćwiczenie: Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów wskazuje ułamek a drugi ma wskazać ułamek od niego większy i mniejszy 

·        Zasada porównywania ułamków o jednakowych licznikach

Karta ćwiczeń 3

Uczniowie zaznaczają kolorem ułamek zapisany pod rysunkiem, następnie mają wskazać która z zamalowanych części jest większa.

 Po wykonaniu czterech przykładów uczniowie znowu dopatrują się cechy wspólnej ułamków (jednakowe liczniki) i próbują znaleźć zasadę porównywania ułamków o jednakowych licznikach. Po udanej próbie nauczyciel uzupełnia regułkę na tablicy:

Jeżeli ułamki mają jednakowe liczniki to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

Karta ćwiczeń 4: uczniowie samodzielnie porównują ułamki

Ćwiczenie: Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów wskazuje ułamek a drugi ma wskazać ułamek od niego większy i mniejszy 

·        Zasada porównywania porównywania liczb mieszanych

Z czego zbudowana jest liczba mieszana?

Od czego zaczniemy porównywanie liczb mieszanych.

Zapisanie zasady na tablicy:

    Gdy porównujemy liczby mieszane to najpierw porównujemy części całkowite, jeśli są one jednakowe to porównujemy części ułamkowe

5.   Rozwiązywanie zadań: zad. 1 str. 148 ,     zad.  3 i 4 str. 149

6.   Podsumowanie lekcji, ocena aktywnych  uczniów.

7.   Zadanie pracy domowej    Zeszyt ćwiczeń str. 15-16