KONSPEKT  LEKCJI

    Nauczyciel: Danuta Grzywacz    
    Przedmiot: Matematyka   
    Klasa: V

Temat: Droga, prędkość, czas - powtórzenie

Cel główny:  Utrwalenie wiadomości związanych z pojęciem drogi prędkości i czasu.

Cele operacyjne:

Uczeń zna:

Uczeń umie:

Metody: Pogadanka, problemowo – ćwiczeniowa

Formy: Praca w grupach, praca z całą klasą, praca indywidualna.

Zasady: Świadomego, aktywnego udziału uczniów, przystępności, logicznej kolejności  

Środki dydaktyczne: Kartki z zadaniami, suplement do podręcznika do               klasy VI „Matematyka z plusem”

Przebieg lekcji:

1.   Czynności organizacyjno-porządkowe.

2.   Sprawdzenie pracy domowej.

3.   Praca w grupach dwuosobowych.

4.   Prezentacja rozwiązań przed całą klasa.

5.   Podsumowanie zajęć i ocena uczniów.

6.   Praca domowa.

                 Rozwiązać dwa z nierozwiązanych zadań. 

Karta pracy

Zad. 1

Samochód jadąc z prędkością 60km/h pokonał 140km. Jak długo jechał ten samochód?

Zad. 2

Dwa samoloty wystartowały jednocześnie z dwóch lotnisk oddalonych o 3400km i leciały naprzeciw siebie. Po ilu godzinach lotu samoloty minęły się, jeżeli prędkość jednego była równa 800km/h, a drugiego 900km/h?

 Zad. 3

Bugatti Veyron, najszybszy samochód świata jeździ z prędkością 400km/h. W jakim czasie pokona on z tą prędkością odległość 80km?

Zad.  4

Pewnego dnia z domu wczasowego wyszła grupa turystów  poruszających się z prędkością 60m/min. Po upływie 15 minut wyruszyła w ślad za nimi druga grupa idąca z prędkością 80m/min. Po jakim czasie obie grupy połączyły się?

Zad.  5

Paweł biegł przez 40s z prędkością 3m/s. Jaką drogę pokonał?

Zad. 6

Pociąg, który ma długość 300m wjeżdża do tunelu z prędkością 20m/s. Upływa 50s od chwili, gdy lokomotywa wjechała do momentu, gdy ostatni wagon opuścił tunel. Ile metrów ma tunel? 

Zad. 7

Jacek i Marek stali w pewnej odległości od siebie. W pewnej chwili zaczęli biec jednocześnie ku sobie.  Spotkali się po 20 s. W jakiej odległości od siebie stali chłopcy, jeżeli prędkość Jacka była równa 3m/s, a Marka 2m/s?

Zad.  8

Dwa pociągi jadą po równoległych torach w przeciwnych kierunkach, jeden z prędkością 40km/h, a drugi 50km/h. Podróżny jadący w drugim pociągu zauważył, że pierwszy pociąg mijał go przez 6s. Jaka jest długość pierwszego pociągu?

Zad.  9

Gepard, najszybsze zwierze na świecie, biegł przez 9 s i pokonał drogę 275m. Z jaką prędkością się poruszał?

Zad. 10

Rowerzysta obliczył, że jeżeli pojedzie z prędkością 375 m/min., to dojedzie do celu w ciągu 40 min. Jadąc z ta prędkością przebył połowę drogi, po czym zatrzymał się na 5 min. Z jaką prędkością musi jechać dalej, aby przybyć do celu w przewidzianym czasie?