KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO KL. I - GIMNAZJUM

TEMAT: „Śpieszmy się kochać ludzi” – rozważania na temat miłości w życiu człowieka w dialogu lirycznym A. Kamieńskiej

i ks. J. Twardowskiego.

Cele operacyjne:

a)      uczeń potrafi :

ü      określić sytuację liryczną wiersza (wskazać podmiot liryczny i adresata wypowiedzi lirycznej),

ü      dokonać analizy i interpretacji utworu poetyckiego,

ü      wnioskować, wyszukiwać stosowne cytaty,

ü      komunikować się i pracować w grupie,

b)      uczeń zna:

ü           pojęcie synonimu i potrafi podać przykłady,

ü           zasady pisania listu, potrafi zredagować list,

c)      uczeń wie:

ü            czym charakteryzuje się opis przeżyć wewnętrznych, potrafi opisać uczucia po stracie bliskiej osoby.

Metody pracy: metoda metaplanu, burza mózgów, praca z tekstem, dyskusja, praca
w grupach

Pomoce: słowniki synonimów, karty ćwiczeń, arkusze papieru, flamastry, pamiątki po
bliskich osobach.

Tok zajęć:

1. Wprowadzenie: rozmowa na temat bliskich osób, które straciliśmy.

- Śmierć bliskiej osoby.

- Wyjazd przyjaciela.

- Odejście kochanej osoby, etc.

2. Odszukanie w słowniku znaczenia słowa ODEJŚĆ (zostawić, opuścić, porzucić kogoś, rozstać się, umierać, przemijać itp.)

3. Co pozostaje po bliskich, którzy odeszli? (pamiątki: przedmioty, zdjęcia, części garderoby, zasuszone kwiaty, liście, muszelki...etc.

4. Co odczuwamy, oglądając te pamiątki? (ożywają wspomnienia, przypominają się wspólnie spędzone chwile, a potem pojawia się smutek, żal, itp.)

UCZNIOWIE WYKONUJĄ ĆWICZENIE – metoda symulacji – klasa jest podzielona na kilka grup. Każda grupa otrzymuje rekwizyt – „pamiątkę po bliskiej osobie” i ma za zadanie opisać uczucia, jakie mógłby on budzić oraz wspomnienia, jakie mógłby przywołać / empatia/

I grupa – FOTOGRAFIA

II grupa – CZĘŚĆ GARDEROBY

III grupa – ZASUSZONY KWIAT, LIŚĆ

IV , V grupa – PRZEDMIOT CODZIENNEGO UŻYTKU

5. Omówienie prac.

6. Odczytanie wiersza A. Kamieńskiej pt. „Puste miejsca”

7. Analiza i interpretacja wiersza – uczniowie wypełniają karty pracy (załącznik nr 1)

Kto jest podmiotem lirycznym w utworze?

-         Kobieta, która jest sama, ponieważ nikogo nie zdążyła kochać.

Określenie sytuacji lirycznej:

-         Kobieta mówi o „pamiątkach”, „śladach”, jakie zostawili jej bliscy, zanim odeszli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jakie rekwizyty występują w wierszu?

-         uczniowie „ilustrują” sytuację liryczna przez zgromadzenie rekwizytów lub za pomocą metaplanu.

Co znaczy wyznanie podmiotu lirycznego „nikogo nie zdążyłam kochać”?

/podmiot liryczny nie „zdążył” okazać miłości swoim bliskim lub nie docenił tego, że może kochać i być kochanym.

Na podstawie rekwizytów przedstawionych w utworze uczniowie próbują ustalić, kto zostawił po sobie puste miejsce w życiu podmiotu lirycznego:

-         DZIECI, które już dorosły i odeszły z domu na zawsze,

-         RODZICE, którzy odeszli na zawsze,

-         PRZYJACIEL, który czuł się zaniedbywany,

-         PARTNER, który czuł się niekochany.

O jakich rodzajach miłości jest mowa w wierszu?

-         MIŁOŚĆ MACIERZYŃSKA,

-         MIŁOŚĆ RODZICIELSKA,

-         MIŁOŚĆ MAŁŻEŃSKA,

-         PRZYJAZŃ.

8. PRACA W GRUPACH:

Podmiot liryczny ubolewa nad tym, że nie zdążył okazać miłości osobom, które kochał. Zrozumiał to, gdy było już za późno. Gdyby dało się naprawić ten błąd za pomocą listu, jaką miałby on treść?

I grupa – list do dorosłych dzieci

II grupa – list do rodziców

III grupa – list do nieobecnego i zaniedbywanego przyjaciela

IV grupa – list do partnera życiowego

V grupa – list do dziadków

9. Omówienie prac.

10. Jak postępować w życiu, aby w pewnym momencie nie powiedzieć tego, co podmiot liryczny?

Odpowiedź na to pytanie znajduje się w wierszu ks. Twardowskiego pt. „Śpieszmy się” – wyszukiwanie w wierszu odpowiednich cytatów:

q       „Śpieszmy się kochać ludzi”

q       „ Nie bądź pewny, że masz czas”

q       „Nie pisz o tym zbyt często, lecz pisz raz na zawsze”

11.Dyskusja nad znaczeniem tych słów.

Zwrócenie uwagi na dedykacje obu utworów oraz na podobne podejście do spraw najważniejszych w życiu./

12. WNIOSEK:

Wiersze ks. Twardowskiego i A. Kamieńskiej są dialogiem lirycznym na temat znaczenia miłości w życiu człowieka. Z obydwu utworów wynika, że miłość jest największym darem człowieka, darem, który nadaje jego życiu sens i którego nie da się porównać
z żadnymi dobrami / PIESŃ DAD PIEŚNIAMI mówi: „(...) bo jak śmierć potężna jest miłość”./

Nie wszyscy jednak umieją się z tego daru cieszyć. Zatem „ śpieszmy się kochać ludzi”, aby kiedyś nie powiedzieć: „nikogo nie zdążyłam kochać”.

Pamiętając o tym wszystkim, nie czekajmy z okazywaniem miłości bliskim osobom.

Wróćmy dzisiaj do domu uśmiechnięci, obdarzmy naszych bliskich ciepłym, życzliwym słowem. Niech odczują, że ich naprawdę kochamy.

13. Na koniec lekcji uczniowie wysłuchają utwór pt. „Gdybym mówił językami ludzi i aniołów” w wykonaniu A. Krzysztof, następnie wypełniają ankietę ewaluacyjną (załącznik nr 2)

KARTA PRACY

 

TEMAT: „Śpieszmy się kochać ludzi” – rozważania na temat miłości
 w życiu człowieka w dialogu lirycznym

 A. Kamieńskiej i ks. J. Twardowskiego.

¨      Co oznacza słowo ODEJŚĆ?

ODEJŚĆ:................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

¨      SYNONIMY:..........................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

¨      Kto jest podmiotem lirycznym wiersza?

.......................................................................................................................................

¨      Sytuacja liryczna:...................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

¨      „Zilustrowanie” sytuacji lirycznej / o jakich rekwizytach jest mowa w tekście?/

 

 

 

 ¨      Co oznacza wyznanie podmiotu lirycznego „nikogo nie zdążyłam kochać”?

..............................................................................................................................................

¨      Kto zostawił po sobie puste miejsce w życiu podmiotu lirycznego?

q       .................................................................................................................................................

q       .................................................................................................................................................

q       .................................................................................................................................................

q       .................................................................................................................................................

¨      Jak postępować w życiu, aby w pewnym momencie nie powiedzieć tego, co podmiot liryczny? /recepta znajduje się w wierszu ks. Twardowskiego pt. „Śpieszmy się”.

CYTATY:

................................................................................................................................................

ANKIETA EWALUACYJNA

 

Drogi Uczniu/Uczennico !

Na zakończenie dzisiejszej lekcji proszę, abyś odpowiedział/-a na kilka pytań.

1.       Czy sięgniesz jeszcze kiedyś do innych wierszy ks. Jana Twardowskiego i Anny Kamieńskiej?

Tak

 

 

Raczej tak

Raczej nie

Nie

Trudno powiedzieć

 

 

  1. Czy podobała się Ci lekcja języka polskiego, podczas której mogłeś/aś wykonywać prace grupowe związane z tematem zajęć?

 

Tak

Raczej ta

Raczej nie

Nie

Trudno powiedzieć

 

 

 

3.    Czy muzyka towarzysząca lekcji jest dobrym pomysłem?

 

Tak

Raczej tak

Raczej nie

Nie

Trudno powiedzieć

 

 

 

4.    Czy poszerzyłeś swoje wiadomości i umiejętności, co do form wypowiedzi pisemnych (list, pamiętnik)?

 

Tak

 

Raczej tak

Raczej nie

Nie

Trudno powiedzieć

 

5.    Czy na dzisiejszej lekcji otrzymałeś/-aś nowe informacje dotyczące poezji
i muzyki?

Tak

 

Raczej tak

Raczej nie

Nie

Trudno powiedzieć

 

 

6.    Czy byłeś/-aś zaangażowany/-a w działania podejmowane podczas lekcji? Zaznacz twierdzenia, które Ciebie dotyczą.

a)       słuchałem/-am

b)       wypowiadałem/-am się w związku z lekcją

c)       pisałem/-am

d)       posługiwałem/-am się słownikiem

e)       czytałem/-am

  1.  Zaznacz na niżej podanej skali Twoją ocenę lekcji, pamiętając, że „1” znaczy lekcja nie podobała się, a „6 „ bardzo się podobała.

 

1

2

3

4

5

6

 

Dziękuję!

*